Schlappi Markiezen biedt maatwerk en innovatie voor een zonweringklassieker

Slechts weinig mensen weten dat ons land nog maar drie pure markiezenfabrieken telt. De oudste, grootste en naar eigen zeggen meest vernieuwende van deze drie is Schlappi Markiezen uit Tilburg. Eigenaar Dennis Schoormans vertelt over de ins en outs van dit product, dat meer met zijn tijd meegaat dan dat menigeen beseft: “We snijden met een laser de namen en logo’s van een bedrijfsnaam uit en verlichten dit met een LED paneel aan de achterzijde.”

 

Nicheproduct
Naast de drie echte markiezenbouwers zijn er nog een handvol zonweringsfabrikanten die markiezen er ‘een beetje bij doen’ als assembleur. Maar een markies is geen product voor even er bij, vindt Dennis: het vereist ambachtelijke toewijding, precisie en kennis. Als een nicheproduct dat met name bedoeld is voor horeca, detailhandel en particulieren in historische panden is het minder conjunctuurgevoelig dan dat je misschien zou verwachten. Alles is maatwerk, want ieder raam is anders bij historische panden “Wanneer ik kijk naar onze grootste doelgroep, de horeca, dan zag ik een enorme piek in aanvragen na de laatste lockdown.”

“Alles is maatwerk, want ieder raam is anders bij historische panden.”

 

Natuurlijk en zelfvoorzienend
De kleuren uit het interieur komen terug in de buitenzonwering en dit geldt ook voor veel markiezen: unistoffen in natuurlijke tinten of met een tweed uitstraling. De nieuwe doeken van acryl zijn gecoat of geïmpregneerd waardoor de stof kleurvast, vuilafstotend, schimmelvrij, waterafstotend en brandvertragend is.

Waar ook steeds meer vraag naar is zijn markiezen met een motor die duurzaam via zonnepanelen wordt opgeladen. Ideaal voor monumentale panden omdat er niet door oude muren heen geboord hoeft te worden. De afgelopen tijd heeft ook gezorgd voor een herwaardering van huiselijkheid, gezelligheid en nostalgie naar vroeger. Markiezen passen perfect in dit beeld. We promoten het als een alternatief voor de moderne schermen, zeker bij oudere panden. “De vraag blijft min of meer gelijk en het aanbod blijft krimpen, dus voorlopig zitten we goed in deze nichemarkt.”

Het gehele artikel kun je hier en in Vakblad Mobilia editie 4 – 2021 lezen.