Spraakmakende markiezen voor het oudste hotel van Nederland

Frans J.M. Hazen is al 40 jaar eigenaar van Grand Hotel De Draak. Datzelfde hotel bestaat al sinds 1397 en heeft een rijke geschiedenis als herberg. Het is tevens de oudste onderneming van Nederland, een die de heer Hazen graag in ere houdt. Hij heeft onlangs de voorgevel van het hotel laten voorzien van nieuwe markiezen van Schlappi, die perfect passen bij de stijl en de sfeer van het monumentale pand. Kortom, een karakteristiek hotel dat zonwering verdient die met soortgelijke aandacht tot stand is gekomen. Het resultaat is prachtig! Bekijk de video hieronder:

 

Meer dan 600 jaar geschiedenis

Het hele grondgebied van De Draak was vroeger nog groter. Het omvatte bijna de hele binnenstad van Bergen op Zoom. Na onenigheid tussen Koning Filips II en de toenmalige eigenaar in 1574 is De Draak ‘in stukken gehakt’ en is van het hotel overgebleven wat er nu is. Frans Hazen heeft tijdens zijn regeerperiode weer wat middeleeuwse panden aangekocht en daarmee ook een deel van de historie van De Draak hersteld.

Gastvrije Hofleverancier

Het predicaat Hofleverancier krijg je natuurlijk niet zomaar. Heer Hazen vertelt daarover: ‘Na een intensief onderzoek heeft zijne Majesteit in overleg met de kanselarij besloten om het predicaat toe te kennen. Het is heel eervol om als eigenaar op te mogen treden. Wanneer gasten binnenkomen, moeten ze gelijk de gastvrijheid en de historie van het bedrijf voelen. Dat is altijd een uitdaging, maar ik denk dat mij dat tot op heden toe goed gelukt is.’

Markiezen: de logische keuze

Waarom markiezen? Frans Hazen weet wel waarom: ‘De voorgevel van De Draak had in de jaren 1937 tot 1960 ook markiezen. Klassiek wit met blauwe banen. Ik heb me laten adviseren door Schlappi Select Dealer Van Beeck Zeilmakerij over verschillende alternatieven. Vier jaar geleden heb ik al nieuwe markiezen laten plaatsen aan de achterkant van de dependance. Daarna was het tijd voor de voorgevel.’

Traject

Het adviesgesprek en het traject heeft niet al te lang geduurd. ‘Ik heb me natuurlijk ook laten overtuigen, vooral door de kwaliteit van Schlappi en de uitstraling die de markiezen van Schlappi aan de voorgevel van De Draak kunnen toevoegen.’ Dankzij de zorgvuldige voorlichting en sfeerimpressie van het mogelijke eindresultaat werd de keus snel gemaakt. ‘De sfeerimpressie heeft mij overtuigd om inderdaad voor dit model markiezen te gaan. De gasten hebben zo een onbelemmerd zicht op de grote markt. De animatie heeft zeker bijgedragen. Ook het aanbrengen van de markiezen aan de voorgevel van Hotel De Draak ging fantastisch snel.’

Sfeerimpressie grand hotel de draak schlappi markiezen edit

Meerwaarde voor het hotel

De markiezen zijn niet alleen een mooie toevoeging aan het exterieur van het hotel, maar dienen ook als praktische oplossing om de gasten te beschermen tegen de zon en de warmte. ‘Ook als het gaat om energie besparen is het een hele slimme investering.’ vertelt heer Hazen. Bovendien herstellen markiezen de historische uitstraling van de voorgevel, waardoor het hotel compleet voelt.

Subtiele logobedrukking

De dubbelzijdig bedrukte markiezen van het hotel dragen het logo van De Draak, geïnspireerd op de vlag van Bhutan. De subtiele logobedrukking is zichtbaar vanuit de hotelkamers en geeft een gepolijste uitstraling. De draak symboliseert al 18 jaar het hotel en Frans Hazen grapt dat het nog 600 jaar mee kan gaan. ‘Ik ben tevreden met de logo bedrukking. Aan de buitenkant had het misschien iets genuanceerder gemogen, je ziet de draak pas zitten als je dichtbij loopt. Maar ik vind het ook getuigen van verfijning en raffinement, nu die draak er niet te veel uitspringt. Per kamer kijkt een draak steeds naar links en de andere naar rechts. Ze kijken naar elkaar en dat maakt het echt af.’

Enthousiaste reacties

‘Toen de voorgevel en de markiezen naar beneden waren, stonden echt heel veel Bergenaren te kijken en die zeiden ook tegen mij, heer Hazen, u maakt het steeds fraaier in Bergen op Zoom en ja, daar ben ik het van harte mee eens. De medewerkers zijn ook allemaal laaiend enthousiast.’

Een fijn vooruitzicht

Het hotel blijft zich ontwikkelen, met plannen voor een nieuwe keuken, een upscale hotelbar en misschien zelfs enkele wijnproeflokalen. ‘Of ik dat nog doe in mijn regeerperiode, weet ik niet. Ik wil ook ruimte voor mijn opvolgers achterlaten, dat ze ook op hun manier een stempel op De Draak kunnen drukken.’ Over de hele breedte van de voorgevel komt nog een markies van Schlappi Markiezen. ‘Het sfeertje wat je daarmee naar buiten presenteert kan mensen overhalen om dan toch ook eens een keer de stap naar binnen te wagen. Voor de gasten die het plezierig vinden om nog even een sigaretje te roken kunnen dat droog buiten doen. Zeker in de winter.’